Column Hans Engelvaart
Door Hans Engelvaart

What's in a name?

Wie de namen van onze gemeente en de drie dorpen heeft bedacht, hield even geen rekening met het feit dat het niet erg handig is een gemeente én een dorp Dronten te hebben. Het werkt verwarrend als je bijvoorbeeld zegt dat Lowlands in Dronten wordt gehouden.

Tuurlijk, het klopt want Lowlands vindt in de gemeente Dronten plaats. De festivalganger met zijn rugzak op het station van Dronten komt echter bedrogen uit als hij er vanuit gaat dat hij er al is. Hij - of zij - moet nog wel even een stukje met de (pendel)bus voor hij het paradijs der laaglanden kan betreden.

Dronterland

Onze vorige burgemeester Aat de Jonge onderkende het probleem van het hebben van één naam voor een gemeente én een plaats, en kwam met de naam Dronterland. Zo moest de gemeente gaan heten. Waarnemend burgemeester Ineke Bakker liet recentelijk weten dat de nieuwe naam niet is aangeslagen. Datzelfde geldt voor de naam Flevo Funfields, die aan de oostkust van Dronten is gegeven. Ook die naam beklijft niet. Ik weet zeker dat als je in Dronten iemand de weg vraagt naar Flevo Funfields, weinig mensen je de goede kant opsturen.

Veel kosten

Het is achteraf jammer dat bij de instelling van ‘Dronterland’ veel kosten zijn gemaakt om onder meer de nieuwe naam op de bordjes van de fietsknooppunten te krijgen nu deze naam in de vuilnisbak verdwijnt - en er wéér nieuwe bordjes moeten komen.

Met Jacqueline Lijs heeft de gemeente een goede keus gemaakt voor wat betreft de totale marketing van Dronten. Ze is in Dronten geboren - de gemeente dan hè, haar wieg stond in Swifterbant - en weet dus wat er speelt.

Leus

De gemeente gaat overigens wel verder met de slogan ‘Dronten geeft je de ruimte’, de opvolger van ‘Het komt van de grond in Dronten’. Ach, eigenlijk doet zo’n leus er ook niet echt toe. De beste manier om mensen naar onze gemeente te trekken is door te zorgen dat de eigen inwoners en het bedrijfsleven tevreden zijn. Dat is namelijk de beste reclame die je je maar kunt wensen.