NS-werkplaats in Lelystad voorlopig van de baan

Lelystad - Een nieuwe onderhoudswerkplaats voor treinen langs de Houtribdreef in Lelystad, bij het huidige opstalterrein van de NS, gaat niet door. Het bedrijf heeft bij nader inzien (nog) geen behoefte aan een vijfde werkplaats in Nederland.

Aankondiging

Een jaar geleden kondigde NS samen met de gemeente aan onderzoek te doen naar Lelystad als locatie voor een vijfde landelijke onderhoudswerkplaats. ‘Het zal niemand ontgaan zijn dat het aantal treinreizigers groeit. De NS investeert dan ook flink in nieuwe treinen. In totaal komen er 250 nieuwe treinen bij. Die moeten natuurlijk ook onderhouden worden. Daarnaast zijn er ook treinen die gemoderniseerd worden,’ zei NS-regiodirecteur Irma Winkenius toen.

Vier voldoen

Nader onderzoek van de NS heeft echter uitgewezen dat de vier huidige onderhoudswerkplaatsen voldoen. ‘Op basis van de meest actuele inzichten, maakt NS jaarlijks een lange termijnplan voor het onderhoud van al haar treinen. In eerdere jaren bleek uit dit plan dat er omstreeks 2024 mogelijk een tekort aan onderhoudscapaciteit zou ontstaan. Door efficiënter onderhoud, mede door de komst van nieuwe treinen, kan de verwachte benodigde onderhoudscapaciteit echter naar beneden worden bijgesteld,’ meldt de NS in een verklaring.

Voorkeurslocatie

Mocht er in de toekomst alsnog behoefte zijn aan een nieuwe onderhoudswerkplaats, dan blijft Lelystad wel de voorkeurslocatie. ‘Vanwege de centrale ligging en de goede bereikbaarheid, blijft Lelystad voor NS een interessante locatie,’ zegt Irma Winkenius. 

De betrokken wethouders Ed Rentenaar (Verkeer en Mobiliteit) en Janneke Sparreboom (Economische Zaken) zijn teleurgesteld, maar positief dat Lelystad als voorkeurslocatie bij de NS in beeld blijft. ‘De komst van een werkplaats van NS past in de positionering en ontwikkeling van Lelystad als logistiek centrum. Het besluit om vooralsnog deze onderhoudswerkplaats niet te realiseren is jammer, maar verandert per saldo niets aan de manier waarop de stad zich ontwikkelt tot logistieke hotspot,’ zegt Sparreboom.  Rentenaar: ‘Wij blijven in gesprek en zodra NS alsnog uit haar jasje groeit, gaan we na hoe we dit kunnen inpassen. Het voorwerk is gedaan.’