Dochter bezoekt crashlocatie vader

Tollebeek - De Engelse Janet Fielding, dochter van navigator Bill Cottam, stond afgelopen vrijdag na 75 jaar op de plek waar haar vader op 30 januari 1944 uit de gehavende Lancaster Mk.III JA702 (GT-Z) was geslingerd.

Dat was in de nabijheid van de Steenbanktocht bij Tollebeek. Haar vader overleefde samen met radiotelegrafist Paddy Coyne de crash. De vijf andere bemanningsleden vonden de dood en liggen begraven in Vollenhove. De dochter was het afgelopen weekend gast van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en bezocht de de plek in Noordoostpolder en de graven in Vollenhove.

Geluk gehad

‘Mijn vader zou blij zijn dat ik hier ben om te kijken waar hij is neergekomen’, sprak ze op de crashlocatie. Ze sprak lovende woorden voor de de jongemannen die hen overdroegen aan het verzet en hem in veiligheid brachten. ‘Ze hadden met dit werk ook flink in de problemen kunnen komen’, zei ze in het speciale tv-programma van de NOS over de viering van Bevrijdingsdag (zie vanaf 40:00). ‘Mijn vader heeft heel veel geluk gehad’, vertelde de dochter ontroerd bij de graven van zijn medebemanningsleden in Vollenhove. ‘En dat er nog steeds mensen die die aan hen denken getuige die mooie verse tulpen op de graven. Ik ben ontroerd.’

Opgepakt in Antwerpen

In 1944 werden Bill (22) en Paddy (29) door de jongemannen Ruud Arnoldi, Paul Crielaard en Engel Sap via de Urkervaart naar Kamp Emmeloord gebracht. Vervolgens werden de twee door het verzet in veiligheid gebracht. Op 7 augustus 1944 werden ze alsnog in Antwerpen opgepakt. Na de oorlog keerden beiden behouden terug naar Engeland, vijf mede-bemanningsleden waren minder fortuinlijk en overleefden de crash niet. Zij liggen begraven in Vollenhove.

Teunis Schuurman ontdekte dat het toestel van No. 156 Squadron RAF niet aan de Oosterringweg bij Marknesse was neergestort, maar 14 km verderop bij Tollebeek. ‘H-46 was namelijk niet de huidige kavel H-46. Henk Huisman uit Marknesse maakte mij er op attent dat het de ‘oude’ kavel H-46 betrof, zoals aangegeven op ‘Verkavelingskaart 15 juli 1943’. Op historische luchtfoto’s (1944-1949) kon ik daardoor nog gerichter zoeken, met het volgende resultaat’, vertelt Schuurman.

Bomkrater

Hij zag een zichtbare bomkrater op H-18 en een gedeeltelijke vliegtuigvleugel op H-33-noord aan de Zuidermiddenweg. ‘Oud-pachters Jaap van der Kooy en Jan van Hulzen konden dit volledig bevestigden. Alleen snapten zij niet waarom de markeringspaal bij H-31 was geplaatst. Ik kon uit de doeken doen dat het een ander vliegtuig betrof, namelijk de Amerikaanse B-17G van Wally Emmert (08 oktober 1943) en niet de Lancaster van Jack Rule. Twee vliegtuigen op één vierkante kilometer. Het oorlogsmonument in Marknesse is daardoor nu incompleet geworden, het is aangekaart en wordt lokaal aangepast met de correcte informatie.’

WO2-onderzoeker en SGLO-lid Teunis Schuurman heeft tot nu toe 332 crashes in detail beschreven voor een ‘vierkant’ van 80x80 km rondom Vollenhove.

www.teunispats.nl/ww2.htm