Dronten geeft marketing de ruimte

Dronten - Bedrijvenacquisitie, talentontwikkeling, agrofood, wonen, recreatie en toerisme. Een greep uit de werkgebieden waar de marketing van Dronten elkaar wil vinden. Niet gestuurd vanuit het gemeentehuis, maar vanuit de samenleving.

'Een manier van werken die goed past bij de nieuwe verbindingen die we vanuit de gemeente voor ogen hebben’, stelt burgemeester Ineke Bakker. Zij benadrukt dat dat de samenleving is van Biddinghuizen, Dronten en Swifterbant. In het najaar van 2018 is een werkgroep van start gegaan om met stakeholders de marketing van Dronten een nieuwe boost te geven.

Pionieren 2.0

Marketingadviseur Jacqueline Lijs was door de gemeente gevraagd met betrokken stakeholders uit de samenleving in gesprek te gaan en met een voorstel te komen. Dat voorstel ligt er en is door het college omarmd.

Marketeer Marco van Hoek van het Citymarketing Collectief geeft aan dat juist voor die marketingparaplu het op te zetten platform een goede rol kan spelen: ‘Het platform fungeert als informele netwerkorganisatie die in samenwerking met belanghebbenden de bekendheid van Dronten vergroot. Samen met het (toeristisch) bedrijfsleven, evenementenorganisaties, winkeliers en horeca, culturele organisaties en onderwijs) wil het platform de verbinding leggen met ‘stad en regio’. Of dat nu Flevoland is of regio Zwolle'.

Uit één van de voorbereidende avonden werd het ‘Pionieren 2.0’ benoemd in het typische polderlandschap. Als typerend wordt het uitwaaien ervaren over zestig kilometer kust aan de Randmeren. '"Dronten geeft je de ruimte" is nog steeds een belofte die staat als een huis’,  vervolgt hij: stadse voorzieningen met dorpse sfeer, veel recreatiemogelijkheden, de betrokken en actieve samenleving en een innovatief en uitvoeringsgericht bedrijfsleven.

Trots

De werkgroep adviseert om het gebruik van de slogan te verbreden. ‘We zetten het thema ruimte niet alleen in om nieuwe bewoners, bezoekers en bedrijven aan te trekken, maar juist ook de kwaliteiten en activiteiten van de huidige bewoners, bezoekers, talenten en bedrijven te benadrukken.’

Door het gebruik van een merkstrategie, beeldenbank en verschillende voorbeelden wordt “Dronten geeft je de ruimte” per thema uitgewerkt. Die thema’s kunnen wonen en ondernemen zijn, maar zeker ook talent en vrije tijd. Burgemeester Bakker geeft aan dat alle beleidsvelden bijdragen aan de identiteit van Dronten en dat het daarom goed is dat vanuit de samenleving het gesprek wordt opgestart om de verbinding daartussen een platform te bieden en zo gezamenlijk onze trots uit te spreken.

Digitale portal

Een aantal projecten die dit jaar op stapel staan is het uitwerken van een digitale portal waar men het gezamenlijke verhaal van Dronten kan vinden (inclusief toegankelijke beeldbank, logo’s en lettertypen) en het organiseren van netwerkbijeenkomsten en ambassadeursactiviteiten. Voor de eerste acties wordt uitgegaan van het marketingbudget van de gemeente. Aan afspraken die er eerder met betrokken organisaties zijn gemaakt wordt gewoon voldaan. Op termijn wordt bekeken hoe samenwerking en financiering met de partners bestendigd kan worden.