Gymdocent Serena Pap wordt leerkracht op de basisschool

Biddinghuizen - Hoe is het om anno 2019 voor de klas te staan? Waarom kiezen mensen ervoor om – ondanks het slechte imago – van carrière te switchen en het onderwijs in te gaan? En is er een oplossing voor het lerarentekort? De FlevoPost interviewde diverse mensen uit het onderwijs. Deze week vertelt gymleerkracht Serena Pap (24) waarom zij de verkorte deeltijd Pabo gaat doen.

Ze doet wat ze het allerliefste doet: gymles geven op basisscholen. Maar er is zó weinig werk in te vinden en Serena Pap (24) vindt lesgeven aan jonge kinderen zó leuk, dat ze zelf weer de schoolbanken ingaat. Serena gaat de PABO in deeltijd doen en proeft nu alvast aan het vak op basisschool de Schatkamer in Biddinghuizen.

Twee passies

Van jongs af aan speelde het idee om het onderwijs in te gaan, maar Serena heeft nog een andere grote passie: sport. Vooral turnen en zwemmen zijn favoriet. In haar tienerjaren gaf ze daar ook les in. Ze koos uiteindelijk voor de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding. ‘Ik ben inmiddels vier jaar afgestudeerd, maar er is geen werk in te vinden. Ja, twee uurtjes per school per week. Ik heb nu vijf banen’, legt Serena uit. ‘Dat is niet ideaal.’

Roer omgooien

Dus besloot ze het roer om te gooien. Sinds een paar maanden loopt ze 2 tot 2.5 dag per week met verschillende leerkrachten mee als onderwijsassistent op de Schatkamer in Biddinghuizen. ‘Lesgeven kan ik wel, maar voor een klas staan is wel even iets anders dan in de gymzaal. Daar mogen de kinderen natuurlijk gewoon lekker lawaai maken. En is het goed als ze enthousiast zijn, als ze lekker bewegen en rennen. Daar hoeven ze niet stil te zitten.’

Totaalbeeld

In het leslokaal wel. ‘Laatst was de leerkracht even de klas uit en ik had helemaal niet door hoeveel lawaai de kinderen maakten.’ Lachend: ‘Dat hoor ik niet meer. Maar mijn collega wél. Het is mooi dat ik nu een totaalbeeld heb van de kinderen. Sommige die in de klas als lastig worden bestempeld, zijn juist super enthousiast met gym. Dat is leuk om te merken.’

Leerstof overbrengen

Lesgeven kan ze wel, maar hoe kan ze kinderen bijvoorbeeld leren rekenen? ‘Ik ken de methodiek van de vakken, ik weet wat het doel is. Maar hoe je het moet overbrengen is een tweede. Het is leuk dat ik de kinderen kan helpen, dat ik ze sommen kan uitleggen en kan helpen met taal. Het is gaaf om dit allemaal te ontdekken.’

Serena heeft net zelf de rekentoets, die nodig is om de PABO te mogen doen, gemaakt. ‘En die was best pittig’, lacht ze. Haar startportfolio heeft ze al ingeleverd en op 8 mei heeft e nog een assessment. ‘Dan moet ik zelfstandig lesgeven en kijkt de directeur van deze school en iemand van Windesheim mee. Zij bepalen op welk niveau ik in het nieuwe schooljaar instroom.’ Ze heeft er zin in. ‘Het is zó leuk om met kinderen te werken. Het is nooit hetzelfde, ook al ben je met hetzelfde kind bezig. Dat maakt het onderwijs interessant.’

Serena’s visie op het lerarentekort

Serena wilde wel de lerarenopleiding doen, maar kon het simpelweg niet betalen. ‘Ik heb al een hbo-opleiding afgerond en als tweede hbo-studie is de PABO te duur.’ Ze trok de stoute schoenen aan en vroeg aan de directeur van de Schatgravers welke mogelijkheden er zijn. Nu kan ze alsnog haar droom waarmaken. De overkoepelende stichting betaalt namelijk een deel van haar opleiding en er is subsidie voor. ‘Er zijn genoeg mensen die het onderwijs in willen en het lerarentekort is zo groot, maak het dan als overheid ook betaalbaar voor ze'.