Jantine van Tinteren gooit het roer om en gaat het onderwijs in

Lelystad - In het primair onderwijs schreeuwen ze om leraren. Zij-instromers worden dan ook met open armen ontvangen. Zoals freelance tekstschrijver/journalist Jantine van Tinteren (38) uit Lelystad. Zij volgt de verkorte deeltijd PABO en loopt twee dagen per week stage op een basisschool.

De juiste keuze

‘Ik begin al echt als een juf te praten’. Ze moet er hard om lachen. ‘Dit is echt de juiste keuze. Dat voel ik. Ik heb dan wel geen sociaal leven meer en aan sporten kom ik al helemaal niet meer toe, maar dit is wat ik wil.’ Dus zet ze twee jaar lang alles op alles om haar lerarendiploma te halen. Ze zit in het talentenprogramma van SKO, gaat twee avonden per week naar de PABO in Zwolle, staat twee dagen per week als stagiaire voor de klas en als ze thuis bij haar gezin is, zit ze vooral veel met haar neus in de studieboeken.

Draai gevonden

‘Het was best wel even wennen om na zo’n lange tijd weer in de schoolbanken te zitten. Het kostte wel even tijd om mezelf de stof eigen te maken. Je moet leren voor je studiepunten maar tegelijkertijd ben je er ook mee bezig hoe je het op school aan de kinderen moet uitleggen. Daar heb ik inmiddels mijn draai wel in gevonden.’

Vragen stellen

Tot december 2017 runde ze haar eigen tekstbureau, maar dat zette ze op een laag pitje om een onvervulde droom waar te maken: juf worden. ‘Het onderwijs heeft me altijd wel getrokken. Ik heb uiteindelijk voor de journalistiek gekozen, omdat ik wilde reizen. Dat is niet helemaal gelukt’, zegt ze lachend. ‘Ik merk wel dat ik het heel leuk vind om vragen te stellen, dat hoort natuurlijk ook bij een journalist, en ik vind het leuk als kinderen dat ook doen. Ik wakker graag die nieuwsgierigheid aan’, vertelt ze.

Rekentoets

‘Ach, misschien heb ik ook wel een beetje een romantisch idee bij het onderwijs. Ik wil graag iets voor kinderen kunnen betekenen in hun leven. Dat vind ik leuk.’ Toen ze haar freelance klussen terugschroefde, heeft ze eerst een halfjaar de tijd genomen om rond te kijken in het onderwijs. ‘Ik heb een beetje meegedraaid op de school van mijn kinderen en toen wist ik zeker dat ik het wilde. Toch was de knop omzetten lastig. En je moet ineens een rekentoets doen hè? Die haalde ik niet en voor het eerst in mijn volwassen leven dacht ik: misschien kan ik dit wel niet. Ik ben van nature heel positief ingesteld en als ik iets wil dan ga ik ervoor. Dus ik heb flink gas gegeven en de tweede keer had ik gewoon een dikke 9. Ha!’

Als tekstschrijver was ze natuurlijk altijd veel bezig met taal en veel minder met rekenen. ‘Leg maar eens aan een klas uit wat een breuk is en waarom dat belangrijk is.’ Inmiddels draait ze daar haar hand niet meer voor om.

Kleuters

Haar stage in de bovenbouw zit erop, nu is ze bij de kleuters van de Toermalijn in het Galjoen. ‘We hebben net een politiebureau gebouwd. Cool hè? Compleet met meldkamer en gevangenis’, wijst ze enthousiast.

Knikkerbaan

Ze staat nog niet zo lang voor de kleuters maar geniet met volle teugen. ‘Het is heel veel schakelen in het onderwijs en bij de kleuters helemaal, maar ik vind het leuk. Weet je wat echt genieten is? Als ze bijvoorbeeld met een knikkerbaan bezig zijn, die bouwen ze dan vooral héél hoog en de knikker valt dan meteen recht naar beneden. Dan kijk ik daarnaar en dan zeg ik: wat leuk hoe je dat hebt gedaan, als je hem nou iets breder maakt dan cirkelt die knikker mooi rond. En dan hoor ik de volgende dag zo’n jochie precies hetzelfde tegen een klasgenootje zeggen. Prachtig!’

Levenservaring

Ze kan het dan ook iedereen aanraden om alsnog het onderwijs in te gaan. ‘Ik had dit na de havo niet gekund. Ik heb er profijt van dat ik iets ouder ben.’ Ze lacht. ‘Ik als stagiaire? Ik weet niks en ik ben vet oud, haha. Maar ik heb levenservaring en ik kan door mijn drie jongens relativeren en loslaten.’

Flink aanpoten

Het is wel flink aanpoten in het onderwijs, zegt ze. ‘Je moet dit ook niet gaan doen voor het geld, maar omdat je iets wilt betekenen voor kinderen.’ Ze heeft wel een tip om het lerarentekort aan te pakken: ‘Er is zo’n tekort aan leraren, maak het dan ook iets makkelijker om in te stappen. Neem nou die rekentoets. Een struikelblok. Een studiegenootje van mij haalde hem niet en moest dus afhaken, maar zij was écht een perfecte kleuterjuf. Ze willen passend onderwijs voor kinderen. Doe dat dan ook voor leraren.’