Voorlezers bewijzen betekenis vrijheid tussen de regels door

Lelystad - De provincie Flevoland is dit jaar gastheer voor de Nationale Viering Bevrijding. Op weg naar het vredefeest op 5 mei staan er in de FlevoPost gesprekken over het thema 'In Vrijheid Kiezen'. In artikel 4 in een reeks van 8 komen Brenda, Lisette en Bojoura van de VoorleesExpress uit Lelystad aan het woord.

Het verhaal van Aadje Piraatje is uit. Vrijwilligers Brenda en Lisette hebben het prentenwerkje met veel plezier voorgelezen. Zo geven zij betekenis aan het leven van jonge kinderen en hun ouders. Niet alleen spelend met woorden en spellend in letters, maar vooral in gevoelstaal.

Laten we bij het begin beginnen. Bij Bojoura. Zij begeleidt de vrijwilligers van de VoorleesExpress in Lelystad. De VoorleesExpress is onderdeel van het zogenoemde Huis voor Taal. Vrijwilligers gaan met boeken uit de bibliotheek op bezoek bij kinderen die een taalachterstand hebben. In twintig weken tijd helpen zij hen om een beter woordje Nederlands te spreken. Ondertussen stimuleren zij ouders om zich ook duidelijk in nieuwe termen uit te drukken en vloeiender mee te praten.

Spelletjes

Kinderpsycholoog Lisette en logopediste Brenda zijn zulke vrijwilligers. Zij bellen eenmaal per week bij een vast gezin aan om een uurtje voor te komen lezen. Eenmaal binnen haalt Lisette een boekje tevoorschijn. Als ze de laatste bladzijde heeft omgeslagen, doet ze een greep in haar thematas. “Ik neem vaak spelletjes mee die te maken hebben met het verhaaltje. Memory bijvoorbeeld. Daarmee went een kind aan nieuwe woorden.”

Taal geeft vrijheid

Brenda sluit zich van harte bij haar aan. “Ik begeleidde een meisje dat aan het begin vaak haar mond dichthield. Uiteindelijk praatte ze honderduit. Taal is heel belangrijk.” Lisette en Bojoura sluiten zich bij Brenda aan. “Het is een middel om jezelf te uiten en te ontwikkelen, zeker in de samenleving. Taal geeft vrijheid.”

Signaleren

Tijdens het voorlezen kijken de dames met een schuin oog rond in de kamer. “Na afloop praat ik nog even met vader of moeder”, vertelt Brenda. “Omdat ik nu bij mensen thuis kom, krijg je veel meer inzicht in de thuissituatie.” Bojoura knikt. “We hebben een signaleringsfunctie. Ik herinner mij een kind dat op school vrij slecht presteerde. Wij konden toen doorgeven dat een familielid was overleden. Daar kom je op school niet snel achter.”

Andere culturen

Inmiddels zijn Lisette en Brenda zelf ook goede verstaanders geworden. Uit halve woorden maakten ze voor zichzelf een heel leerzame boodschap op. “Ik leer graag iets over andere culturen”, vertelt Brenda. “Vanuit mijn eigen leven zou ik niet snel vluchtelingen uit Syrië ontmoeten.” De dames nemen afscheid. Ze gaan Aadje Piraatje terugbrengen naar de bibliotheek.

Gerrit Jan Tempelman

www.flevoland.nl/bevrijdingsdag